Podejście do nauczania anatomii - WYNIKI

Ponad rok temu opublikowałem wpis dotyczący różnych sposobów podejścia do nauczania anatomii. Dotychczas ankietę wypełniło 150 osób. Jak na razie skoncentruję się na pierwszych 100 odpowiedziach. Tak duży odzew daje szeroki wachlarz odpowiedzi, co przekłada się na bardzo ciekawe wyniki.
Jednocześnie podsumowanie pierwszej setki to znakomita okazja, żeby wszystkim biorącym udział w ankiecie podziękować za poświęcenie swojego czasu i jej wypełnienie! Dzięki!!!


Inkling - prywatna biblioteka

Opisując różne podręczniki (znacznik: podręcznik) zazwyczaj skupiam się na jednym tytule (Marieb, Saladin, Tortora) i prezentuję jego główne zalety. Staram się opisywać tylko najlepsze z najlepszych nie jest to lista wszystkich książek, jaka trafiły mi do rąk. Dodatkowo zazwyczaj recenzja nie jest pełna i nie zawiera wszystkich zauważonych wad i zalet. Skupiam się na zaletach :) Czasami pokazuję bazy danych z podręcznikami jednego wydawcy (np. StudentConsult) lub materiały dodatkowe dla studentów i nauczycieli (McGraw Hill). Ale dzisiaj chciałbym przedstawić coś specjalnego: interaktywne podręczniki. Powiem więcej - najlepsze interaktywne podręczniki!

Mianownictwo anatomiczne

Czasami tak się zdarza, że warto mieć pod ręką listę mian anatomicznych. Najzwyklejsza w świecie tabelka z nazwami struktur. Ale może być to także "drzewko" pokazujące wzajemne zależności pomiędzy strukturami.

Warto wejść na stronę Międzynarodowej Federacji Stowarzyszeń Anatomów. Mimo, że wygląda trochę starodawnie (no racja, jest nawet bardzo oldskulowe), to rzeczywiście ciekawe narzędzie. Bezpośredni link do wersji łacińskiej:


oraz wersji angielskiej:

Anatomy Expert - encyklopedia anatomiczna

Ostatnio kilkukrotnie byłem kierowany przez wyszukiwarkę na stronę Anatomy Expert. Widać strona zyskuje na popularności, lub... ciasteczka przeglądarki zdradzają najczęściej wyszukiwane frazy. W tym przypadku jestem zadowolony z podpowiedzi. Nawet bardzo zadowolony.



Saladin. Podręcznik do studiowania zintegrowanego.

Saladin K.S. Anatomy & Physiology: The Unity of Form and Function; Wydanie 6, McGraw Hill, 2011












Nauczanie zintegrowane kojarzy się z początkowymi latami szkoły podstawowej. To wówczas dzieci uczą się pisania, czytania, liczenia, muzyki, techniki i wszystkich innych przedmiotów jednocześnie. Dopiero później następuje podział na poszczególne przedmioty. W obecnym systemie szkolnym granica pomiędzy indywidualnymi przedmiotami zaciera się. I tak powstają bloki humanistyczne czy bloki przyrodnicze. Dobrze to czy źle? Kwestia ta pozostaje otwarta do dyskusji...