Jednocześnie podsumowanie pierwszej setki to znakomita okazja, żeby wszystkim biorącym udział w ankiecie podziękować za poświęcenie swojego czasu i jej wypełnienie! Dzięki!!!
Jakie uczelnie są reprezentowane?
Okazuje się, że Anatomiczny czytany jest przez szerokie grono czytelników reprezentujących różne uczelnie i różne specjalności. To dobrze - w założeniu jest skierowany do szerokiego grona odbiorców, na różnych poziomach, o różnych zainteresowaniach związanych z anatomią.Uczelnie (w kolejności pierwszego pojawienia się w odpowiedziach): Uniwersytet Jagielloński, Warszawski Uniwersytet Medyczny, Wyższa Szkoła Planowania Strategicznego w Dąbrowie Górniczej, Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Medyczne Studium Zawodowe, Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu, Gdański Uniwersytet Medyczny, Śląski Uniwersytet Medyczny, Uniwersytet Rzeszowski, Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie, Zespół Szkół Medycznych w Koninie, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Collegium Medicum w Bydgoszczy, krakowska akademia im. Andrzeja Frycza-Modrzewskiego, Akademia Wychowania Fizycznego Katowice, Uniwersytet Wrocławski, Collegium Medicum UMK w Toruniu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie, AWF Warszawa, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, WSEI, krakowska wyższa szkoła promocji zdrowia, Wyższa Szkoła Sportowa w Łodzi, Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie, Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu w Białej Podlaskiej, Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu, Plus Edukacja, pwsz konin, Politechnika Opolska, UTH Radom
Uff... Dużo! I bardzo mnie to cieszy! Reprezentujecie również cały wachlarz kierunków:
biologia, Lekarski, Fizjoterapia, technik masażysta, elektroradiolgia, biologia medyczna, Weterynaria, Ratownictwo medyczne, Pielęgniarstwo, Biologia Człowieka, lekarsko-dentystyczny, Rzeźba, Dietetyka, farmacja, Wychowanie Fizyczne, Położnictwo, Opiekun medyczny.
biologia, Lekarski, Fizjoterapia, technik masażysta, elektroradiolgia, biologia medyczna, Weterynaria, Ratownictwo medyczne, Pielęgniarstwo, Biologia Człowieka, lekarsko-dentystyczny, Rzeźba, Dietetyka, farmacja, Wychowanie Fizyczne, Położnictwo, Opiekun medyczny.
Jakie podejście do anatomii dominowało?
Na co nakierowany był punkt ciężkości?
Co sądzisz o zastosowanym podejściu do nauczania anatomii na Twoim kierunku?
Komentarze
Wasze komentarze dotyczyły przede wszystkim opisu stanu oraz propozycji potencjalnych zmian w sposobie nauczania anatomii:
- Więcej godzin w prosektorium (4 godziny w tygodniu, gdzie tak naprawdę pracuje się z preparatami połowę tego, to za mało)
- brak możliwości nadrobienia strat/zaległości - zdarza się, że dany preparat pojawia się raz na 5 minut, by nigdy więcej go nie zobaczyć
- większe nastawienie na anatomię czynnościową, a przede wszystkim radiologiczną ( która moim zdaniem powinna być osobnym blokiem nauczania w programie anatomii)
- Wprowadziłbym więcej informacji klinicznych, by na bieżąco próbować kojarzyć teorię z zastosowaniem praktycznym.
- Fajnie byłoby gdyby ćwiczenia rozpoczynające dany dział byłyby takim wstępem do całości. Ułatwiłoby to późniejszą orientację w temacie.
- Lepiej rozplanował rozkład materiału do nauki na czas roku akademickiego
- Więcej nieszablonowych metod nauczania.
- Studenci widzą preparat raz czasem dwa,a zdarza się że nie da się "dopchać" do stołu, szkoda że nie możemy w ramach dodatkowych godzin wejść do prosektorium i powtórzyć materiał poza zajęciami.
- Dla ratowników więcej anatomii czynnościowej
Czasami wspomnienia traumatycznych przeżyć:
- Najgorzej wspominam naukę mięśni i czynności bo w zasadzie wtedy kułam to na pamięć, nie miałam pomysłu jak to ugryźć - przyczepy i funkcję poszczególnych mięśni.
- Anatomia na studiach była moim koszmarem i dopiero potem się z nią zaprzyjaźniłam i polubiłam.
- Z naszych wykładów nie wynosiłam nic poza wielkim chaosem
I bardzo często pojawiający się motyw czasu:
- zbyt krótki czas nauczania anatomii
- zmieniłabym (zwiększyłabym) liczbę godzin ćwiczeń w prosektorium
- Więcej zajęć praktycznych.
- Potrzeba więcej czasu
Podsumowanie
Generalnie jesteście zadowoleni ze swoich zajęć. Jest trochę spraw do poprawy, ale ogólnie nie jest źle. Podajecie ciekawe pomysły dotyczące usprawnienia swoich zajęć, a jednym z kluczowych jest zwiększenie liczny godzin przeznaczonych na anatomię lub chociażby inny rozkład materiału. O ile rozkład materiału zależny jest od nauczyciela, o tyle liczba godzin raczej będzie dążyła w kierunku jej redukcji... Taki jest, niestety, trend ostatnich kilkunastu lat. A rolą nauczyciela powinno być utrzymanie minimalnej liczby godzin i bardziej efektywne nauczanie. Bo czasami, stosując odpowiednie metody, nawet ze zmniejszoną liczbą godzin można nauczać wydajniej.Raz jeszcze dziękuję za wypełnienie ankiety! A realny efekt z otrzymanych wyników? O tym poinformuję już niedługo...
No comments:
Post a Comment