Piękno anatomii

Ludzkie ciało jest piękne! Znakomite ryciny z atlasu Prometeusz wydawnictwa Thieme znakomicie to potwierdzają. A jeśli są użyte przez utalentowanego grafika, zyskują jeszcze bardziej na swojej urodzie.









Anatomia układu ruchu - układ mięśniowy

Po zapoznaniu się ze szkieletem i połączeniami kości warto wprowadzić układ szkieletowy w ruch. A zrobić to można, oczywiście, z pomocą układu mięśniowego. Warto pobrać dwie  prezentacje ze strony wydawnictwa McGrawHill, która są zbiorem znakomitych ilustracji możliwych do wykorzystania zarówno w procesie uczenia się jak i nauczania.

POZIOM: 2
POZIOM: 3

Prezentację można pobrać tu:
Układ mięśniowy



Plik prezentacji jest bardzo duży, ale warto poczekać na załadowanie się. Jeśli ktoś chce mieć szybki dostęp do podstawowego schematu, wystarczy kliknąć na ryciny poniżej.


Warto także sprawdzić swoją wiedzę w interaktywnych quizach. Do zrobienia ogromny zbiór ćwiczeń.

http://highered.mheducation.com/sites/0073525626/student_view0/chapter7/labeling_exercises.html#

A jeśli ktoś jest tradycjonalistą, to zawsze może wydrukowac test z zakresu anatomii układu mięśniowego i go wypełnić:
http://highered.mheducation.com/sites/dl/free/0073525634/23458/chp07_essques.pdf

Powodzenia!

Dolne drogi oddechowe


Dolne drogi oddechowe
Zestaw zadań związanych z dolnymi drogami oddechowymi. To generalne wprowadzenie do anatomii tego obszaru. To nie wyczerpujący opis anatomiczny, ale opis interaktywnych rycin dostępnych po kliknięciu .

Część pierwsza: górne drogi oddechowe.

Poziom:1


Zadanie do wykonania: Krtań, tchawica i oskrzela
Krtań larynx rozpoczyna dolne drogi oddechowe. Na rycinie widoczna jest nieparzysta chrząstka tarczowata thyroid cartilage. Poniżej znajduje się chrząstka pierścieniowata cricoid cartilage.
Z krtani wdychane powietrze przemieszcza się do systemu rur o sztywnych ścianach - pierwszą z  nich jest tchawica trachea. Dzieli się ona się na dwa oskrzela główne primary bronchi, te zaś dalej rozgałęziają się na oskrzela drugiego rzędu secodary bronchi (lub oskrzela płatowe, lobar bronchi), te z kolei dzielą się na oskrzela trzeciego rzędu tertiary bronchi (oskrzela segmentowe, segmental bronchi). 
Zadanie do wykonania: Błona śluzowa układu oddechowego

Jama nosowa i część nosowa gardła jak również dolne drogi oddechowe wysłane są błoną śluzową, której główną czynnością jest ogrzewanie, oczyszczanie i nawilżanie wdychanego powietrza.  Urzęsione komórki nabłonka oddechowego ciliated cell of epithelium wywołują ruch śluzu mucous wytwarzanego zarówno przez gruczoły śluzowe mucous glands i komórki kubkowe goblet cells w kierunku gardła. Ruch ten pomaga w usuwaniu zanieczyszczeń particles of derbis, a określany jest mianem mucociliary escalator. Błona śluzowa jest wzmocniona chrząstką cartilage, tworzoną m. in. przez chondrocyty chondrocytes.

Zwróćcie uwagę na różnicę w pisowni brytyjskiej i amerykańskiej: mucous - mucus.
Czy wiecie jak histolodzy określają mucociliary escalator?


Zadanie do wykonania: Płuca

Przez krtań pharynx, tchawicę larynx i oskrzela główne main bronchi wdychane powietrze trafia do płuc lungs. Płuco ma kształt stożka przy czym jego podstawa base jest wklęsła i spoczywa na przeponie, zaś szczyt apex jest zaokrąglony. Powierzchnia płuc przylegająca do strony wewnętrznej żeber nosi nazwę powierzchni żebrowej costal surface. Powierzchnia stykająca się z przestrzenią zawierającą narządy wewnętrze klatki piersiowej nosi nazwę powierzchni śródpiersiowej mediastinal surface. Płuco lewe jest mniejsze od prawego gdyż znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie serca i dodatkowo posiada wcięcie sercowe cardiac impression. Ma także tylko dwa płaty: górny i dolny. Płuco pawe składa się z trzech płatów: płata górnego superior lobe, płata środkowego middle lobe oraz płata dolnego inferior lobe oddzielonych od siebie szczelinami fissures.

Kolekcja trójwymiarowych filmów anatomicznych

Nic tak nie cieszy jak dobrze zrobione filmy anatomiczne...
Udało mi się trafić na bogatą kolekcję trójwymiarowych animacji anatomicznych wartych rozpropagowania. Jednym mankamentem (ale minimalnym) jest to, że są one w języku francuskim.

Warto przypomnieć sobie budowę łopatki  i dlatego wybrałem film z tą kością w roli głównej:


Logiczna narracja, proste wyjaśnienie trójwymiarowych relacji z pewnością przyczynią się do łatwiejszego zrozumienia budowy tej kości. Ale to zaledwie jeden film z dużo większej kolekcji. Więcej animacji dostępnych na kanale Youtube Anatomie 3D Lyon:



Zgromadzone tam filmy pomogą zrozumieć nie tylko budowę kości, ale również działanie stawów i mięśni. 

Terminologia anatomiczna w zarodku

Z embriologicznego punktu widzenia ta strona dopiero się kształtuje. Potencjalnie może wyrosnąć na użyteczne narzędzie, ale na razie tylko bacznie przyglądam się jej poczynaniom. To strona



Sami autorzy przyznają, że to jeszcze wersja beta. Ale z samego założenia strona ta nigdy nie będzie ukończona - to użytkownicy ją tworzą i cały czas może się rozrastać. Od zaangażowania użytkowników  zależy w jakim kierunku się ona rozwinie. Jak na razie widać obiecujące początki.


Innowacyjne Nauczanie

W tym roku udało mi się zdobyć nagrodę za najlepszą stronę wykorzystującą BlackBoard, elektroniczną platformę nauczania. Wiem, że niewiele Wam to pomoże w uczeniu się, ale czasami warto się pochwalić jakimiś osiągnięciami :).


Na Uniwersytecie Southampton, gdzie obecnie pracuję, stworzyłem projekt zintegrowanego nauczania anatomii w którym środowisko elektroniczne uzupełnia środowisko fizyczne - i na odwrót. Znaczy to ni mniej ni więcej tylko to, że uczenie się w laboratorium anatomicznym wspomagane jest przez media elektroniczne, jednak samo środowisko elektroniczne nie jest wystarczające do uczenia się. Tak powstało harmonijne uzupełnianie się ("blended learning") tradycji i współczesności.

Krótka relacja z wręczenia nagrody: https://www.cite.soton.ac.uk/blackboard-award-winners-2014/

Podejście do nauczania anatomii - WYNIKI

Ponad rok temu opublikowałem wpis dotyczący różnych sposobów podejścia do nauczania anatomii. Dotychczas ankietę wypełniło 150 osób. Jak na razie skoncentruję się na pierwszych 100 odpowiedziach. Tak duży odzew daje szeroki wachlarz odpowiedzi, co przekłada się na bardzo ciekawe wyniki.
Jednocześnie podsumowanie pierwszej setki to znakomita okazja, żeby wszystkim biorącym udział w ankiecie podziękować za poświęcenie swojego czasu i jej wypełnienie! Dzięki!!!


Inkling - prywatna biblioteka

Opisując różne podręczniki (znacznik: podręcznik) zazwyczaj skupiam się na jednym tytule (Marieb, Saladin, Tortora) i prezentuję jego główne zalety. Staram się opisywać tylko najlepsze z najlepszych nie jest to lista wszystkich książek, jaka trafiły mi do rąk. Dodatkowo zazwyczaj recenzja nie jest pełna i nie zawiera wszystkich zauważonych wad i zalet. Skupiam się na zaletach :) Czasami pokazuję bazy danych z podręcznikami jednego wydawcy (np. StudentConsult) lub materiały dodatkowe dla studentów i nauczycieli (McGraw Hill). Ale dzisiaj chciałbym przedstawić coś specjalnego: interaktywne podręczniki. Powiem więcej - najlepsze interaktywne podręczniki!

Mianownictwo anatomiczne

Czasami tak się zdarza, że warto mieć pod ręką listę mian anatomicznych. Najzwyklejsza w świecie tabelka z nazwami struktur. Ale może być to także "drzewko" pokazujące wzajemne zależności pomiędzy strukturami.

Warto wejść na stronę Międzynarodowej Federacji Stowarzyszeń Anatomów. Mimo, że wygląda trochę starodawnie (no racja, jest nawet bardzo oldskulowe), to rzeczywiście ciekawe narzędzie. Bezpośredni link do wersji łacińskiej:


oraz wersji angielskiej:

Anatomy Expert - encyklopedia anatomiczna

Ostatnio kilkukrotnie byłem kierowany przez wyszukiwarkę na stronę Anatomy Expert. Widać strona zyskuje na popularności, lub... ciasteczka przeglądarki zdradzają najczęściej wyszukiwane frazy. W tym przypadku jestem zadowolony z podpowiedzi. Nawet bardzo zadowolony.



Saladin. Podręcznik do studiowania zintegrowanego.

Saladin K.S. Anatomy & Physiology: The Unity of Form and Function; Wydanie 6, McGraw Hill, 2011












Nauczanie zintegrowane kojarzy się z początkowymi latami szkoły podstawowej. To wówczas dzieci uczą się pisania, czytania, liczenia, muzyki, techniki i wszystkich innych przedmiotów jednocześnie. Dopiero później następuje podział na poszczególne przedmioty. W obecnym systemie szkolnym granica pomiędzy indywidualnymi przedmiotami zaciera się. I tak powstają bloki humanistyczne czy bloki przyrodnicze. Dobrze to czy źle? Kwestia ta pozostaje otwarta do dyskusji...

Efektywne metody nauczania: IFA STATION

Okazuje się, że jedną z ulubionych form uczenia się anatomii na Uniwersytecie Southampton (UoS) jest tzw. "IFA station". W ubiegłorocznej ankiecie studenci uznali ją za jedno z najlepszych narzędzi pomagających im w opanowaniu materiału. IFA to skrót od początkowych liter trzech głównych typów zadań, które należy wykonać przy stole z preparatami: Identification, Function, Aplication. Aby w pełni docenić siłę tego typu metody warto krok po kroku prześledzić jak przygotowuje się stację IFA. Chociaż brzmi trochę skomplikowanie to w rzeczywistości bardzo łatwa metoda.

"The anatomy of the heart" - zapis spotkania

Zachęcam do obejrzenia zapisu spotkania (wykładu) "The anatomy of the heart" przeprowadzonego 26 marca 2014 r. Prawie już zapomniałem, jak wielką przyjemność sprawia mi bezpośrednie spotkanie z czytelnikami bloga... ostatnie takie spotkanie miało miejsce ponad dwa lata temu. Serdecznie dziękuję uczestnikom za ich zaangażowanie!

Zapis spotkania jest dostępny tu:
http://www.wiziq.com/online-class/1723859-anatomy-of-the-heart

To około 50 minutowe spotkanie może być dobrym wprowadzeniem do anatomii serca. Jeśli ktoś chce zapoznać się z aglojęzycznym mianownictwem anatomicznym tego organu, to powinien znaleźć tu znaleźć odpowiedź na swoje pytania.

Wykład internetowy "The anatomy of the Heart"

Już w przyszłą środę, 26 marca o godzinie 19:00 wspólnie z Louise Slipper z University of Southampton zapraszamy na ok. 45 minutowy wykład interaktywny "Anatomia serca". To powrót do dawnych wykładów internetowych - tym razem w nieco innejformule.

To znakomita okazja do wzięcia udziału w zajęciach prowadzonych w języku angielskim przez rodowitą Angielkę przy (niewielkiej) pomocy Polaka (czyli mnie).