Podejście do nauczania anatomii - WYNIKI

Ponad rok temu opublikowałem wpis dotyczący różnych sposobów podejścia do nauczania anatomii. Dotychczas ankietę wypełniło 150 osób. Jak na razie skoncentruję się na pierwszych 100 odpowiedziach. Tak duży odzew daje szeroki wachlarz odpowiedzi, co przekłada się na bardzo ciekawe wyniki.
Jednocześnie podsumowanie pierwszej setki to znakomita okazja, żeby wszystkim biorącym udział w ankiecie podziękować za poświęcenie swojego czasu i jej wypełnienie! Dzięki!!!



Jakie uczelnie są reprezentowane?

Okazuje się, że Anatomiczny czytany jest przez szerokie grono czytelników reprezentujących różne uczelnie i różne specjalności. To dobrze - w założeniu jest skierowany do szerokiego grona odbiorców, na różnych poziomach, o różnych zainteresowaniach związanych z anatomią.

Uczelnie (w kolejności pierwszego pojawienia się w odpowiedziach): Uniwersytet JagiellońskiWarszawski Uniwersytet Medyczny, Wyższa Szkoła Planowania Strategicznego w Dąbrowie Górniczej, Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Medyczne Studium Zawodowe, Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu, Gdański Uniwersytet Medyczny, Śląski Uniwersytet Medyczny, Uniwersytet Rzeszowski, Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie, Zespół Szkół Medycznych w Koninie, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Collegium Medicum w Bydgoszczy, krakowska akademia im. Andrzeja Frycza-Modrzewskiego, Akademia Wychowania Fizycznego Katowice, Uniwersytet Wrocławski, Collegium Medicum UMK w Toruniu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie, AWF Warszawa, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, WSEI, krakowska wyższa szkoła promocji zdrowia, Wyższa Szkoła Sportowa w Łodzi, Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie, Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu w Białej Podlaskiej, Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu, Plus Edukacja, pwsz konin, Politechnika Opolska, UTH Radom

Uff... Dużo! I bardzo mnie to cieszy! Reprezentujecie również cały wachlarz kierunków:
biologia, Lekarski, Fizjoterapia, technik masażysta, elektroradiolgia, biologia medyczna, Weterynaria, Ratownictwo medyczne, Pielęgniarstwo, Biologia Człowieka, lekarsko-dentystyczny, Rzeźba, Dietetyka, farmacja, Wychowanie Fizyczne, Położnictwo, Opiekun medyczny.

Jakie podejście do anatomii dominowało?



Na co nakierowany był punkt ciężkości?


Co sądzisz o zastosowanym podejściu do nauczania anatomii na Twoim kierunku?



Komentarze

Wasze komentarze dotyczyły przede wszystkim opisu stanu oraz propozycji potencjalnych zmian w sposobie nauczania anatomii:
  • Więcej godzin w prosektorium (4 godziny w tygodniu, gdzie tak naprawdę pracuje się z preparatami połowę tego, to za mało)
  • brak możliwości nadrobienia strat/zaległości - zdarza się, że dany preparat pojawia się raz na 5 minut, by nigdy więcej go nie zobaczyć
  •  większe nastawienie na anatomię czynnościową, a przede wszystkim radiologiczną ( która moim zdaniem powinna być osobnym blokiem nauczania w programie anatomii) 
  • Wprowadziłbym więcej informacji klinicznych, by na bieżąco próbować kojarzyć teorię z zastosowaniem praktycznym.
  • Fajnie byłoby gdyby ćwiczenia rozpoczynające dany dział byłyby takim wstępem do całości. Ułatwiłoby to późniejszą orientację w temacie.
  • Lepiej rozplanował rozkład materiału do nauki na czas roku akademickiego
  • Więcej nieszablonowych metod nauczania.
  • Studenci widzą preparat raz czasem dwa,a zdarza się że nie da się "dopchać" do stołu, szkoda że nie możemy w ramach dodatkowych godzin wejść do prosektorium i powtórzyć materiał poza zajęciami.
  • Dla ratowników więcej anatomii czynnościowej

Czasami wspomnienia traumatycznych przeżyć:
  • Najgorzej wspominam naukę mięśni i czynności bo w zasadzie wtedy kułam to na pamięć, nie miałam pomysłu jak to ugryźć - przyczepy i funkcję poszczególnych mięśni. 
  •  Anatomia na studiach była moim koszmarem i dopiero potem się z nią zaprzyjaźniłam i polubiłam.
  •  Z naszych wykładów nie wynosiłam nic poza wielkim chaosem
I bardzo często pojawiający się motyw czasu:
  • zbyt krótki czas nauczania anatomii 
  • zmieniłabym (zwiększyłabym) liczbę godzin ćwiczeń w prosektorium
  • Więcej zajęć praktycznych.
  • Potrzeba więcej czasu

Podsumowanie

Generalnie jesteście zadowoleni ze swoich zajęć. Jest trochę spraw do poprawy, ale ogólnie nie jest źle. Podajecie ciekawe pomysły dotyczące usprawnienia swoich zajęć, a jednym z kluczowych jest zwiększenie liczny godzin przeznaczonych na anatomię lub chociażby inny rozkład materiału. O ile rozkład materiału zależny jest od nauczyciela, o tyle liczba godzin raczej będzie dążyła w kierunku jej redukcji... Taki jest, niestety, trend ostatnich kilkunastu lat. A rolą nauczyciela powinno być utrzymanie minimalnej liczby godzin i bardziej efektywne nauczanie. Bo czasami, stosując odpowiednie metody, nawet ze zmniejszoną liczbą godzin można nauczać wydajniej.

Raz jeszcze dziękuję za wypełnienie ankiety! A realny efekt z otrzymanych wyników? O tym poinformuję już niedługo...

1 komentarz:

  1. Poprawa efektywności nauczania - myślę że to bardzo bardzo bardzo ważna i często niestety mocno zaniedbywana sprawa

    OdpowiedzUsuń