Agregatory wiedzy

Sklepienie (Fornix) jest... no właśnie czym jest sklepienie? Szybką odpowiedź możemy uzyskać w serwisie Qwiki. To strona, która nam pokaże oraz powie (!) odpowiedź na zadane pytanie. Ciągle jest jeszcze w fazie Alpha, co znaczy że będzie się rozwijać. Ale już teraz to co potrafi zrobić jest interesujące.
Same informacje pochodzą z popularnej Wikipedii i innych portali społecznościowych, dlatego powinniśmy z pewnym dystansem podchodzić do zawartych w niej informacji. Przydaje się jednak w pierwszym, bardzo ogólnym "rzucie oka" na dany temat.
POZIOM: 1


Informacje na temat sklepienia umieszczam jako ciekawostkę i nowinkę technologiczną, która jednakże wyznacza bardzo ważny trend: za 25 lat znalezienie informacji będzie jeszcze łatwiejsze niż ma to miejsce obecnie.












Poziom wyżej?
Można mieć wątpliwości co do jakości prezentowanych tu informacji, ale stworzenie agregatora informacji na wyższym poziomie też nie stanowi żadnego problemu. Nawet kilka poziomów wyżej.
POZIOM:5
Wystarczy spojrzeć na działania na stronie projektu SciVerse.








Na podstawie liczby cytowań, punktacji Impact Factor danego czasopisma czy typu publikacji, jednocześnie przeszukując 2500 tytułów czasopism oraz 11000 książek w przeciągu sekund jesteśmy wstanie dotrzeć do najwartościowszych opracowań z danego zakresu. Na swoim komputerze PC, iPadzie lub telefonie komórkowym.

Jaka przyszłość?
Powiem więcej, każdy kto będzie znał i umiał obsługiwać tę bazę danych będzie w stanie dotrzeć do najbardziej aktualnej wiedzy. I to pokazuje jedno z najważniejszych wyzwań stojących przed nami: we współczesnym świecie i współczesnej dydaktyce nie chodzi wyłącznie o przyswajanie wiedzy. Ten model pamięciowego opanowania ogromu materiału z dnia na dzień staje się coraz bardziej przestarzały. Wiedzy już jest tyle, że jeden człowiek nie jest w stanie zapamiętać takiej liczby informacji. Dlatego klasyczne kurczowe trzymanie się przeteoretyzowanych przedmiotów i "ćwiczenie pamięci" będą coraz mniej przydatne w świecie.

Czasami mówi się, że "dzisiejsza młodzież jest głupsza od tej która była kiedyś". Czyżby? Statystyczny 10-latek posługuje się bieglej komputerem niż statystyczny 50-latek. A czy ta UMIEJĘTNOŚĆ w dzisiejszym świecie nie jest ważniejsza? Moim zdaniem młodzież nie jest głupsza, lecz jest inna. Bo inne są cele i priorytety, bo inny jest dzisiejszy świat. W przyszłości nie będzie liczyła się liczba zapamiętanych regułek, lecz UMIEJĘTNOŚĆ posługiwania się wiedzą dostępną na wyciągnięcie ręki. A prezentowane powyżej agregatory baz danych są tego dowodem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz