Powierzchnia przyśrodkowa mózgowia: kresomózgowie

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że zidentyfikowanie wszystkich bruzd i zakrętów kory mózgu jest niesłychanie trudne. Ale to tylko złudzenie... Dzisiejsza prezentacja jest kluczem do czytania powierzchni przyśrodkowej mózgowia. Zobacz, jakie to łatwe...







Mózg jak twarz

Wygląd powierzchni naszego mózgu jest analogiczny do wyglądu naszej twarzy. Mamy oczy, uszy, nos i wargi, ale układ, wielkość czy lokalizacja każdego z tych stałych elementów u każdego z nas różni się nieznacznie. Czyni to nasze twarze niepowtarzalnymi. Podobnie jest z korą mózgu - występują tu główne bruzdy i zakręty, ale ich przebieg, układ różni się pomiedzy ludźmi. Można powiedzieć, że nie ma dwóch identycznie wyglądających mózgów. Co więcej, kora prawej i lewej półkuli mózgu u tej samej osoby wygląda inaczej!

Pułapka zakrętów
Z podziałem kory na bruzdy i zakręty związany jest też pułapka, w którą wpadło bardzo wielu naukowców i nierzadko wpadają w nią studenci. Zakręty traktowane są odruchowo tak jakby były osobnymi organami. Osoby takie przypisują każdemu z zakrętów określone funkcje. Czasami się to udaje, tak jak w przypadku zakrętu przedśrodkowego, któremu łatwo i prawie jednoznacznie można przypisać funkcje ruchowe lub w przypadku zakrętu zaśrodkowego funkcje czuciowe. Jednak w większości przypadków nie ma takiej możliwości. Podział anatomiczny NIE JEST jednoznacznie tożsamy z podziałem funkcjonalnym. Pewną podpowiedzią z jakimi czynnościami związany jest dany obszar kory może być podział histologiczny zaproponowany przez Brodmanna, ale o tym w innej prezentacji.

Jednak warto znać nazwy bruzd i zakrętów pierwszorzędowych (tj. takich, które występują prawie zawsze) aby skutecznie się komunikować.

Ćwiczenia
1. Na początek dwa łatwe quizy:
QUIZ 1
Rozpoznaj bruzdy na powierzchni przyśrodkowej mózgowia.
QUIZ 2
Rozpoznaj bruzdy na powierzchni przyśrodkowej mózgowia

2. Możesz także pobrać dokument i wydrukować go. Spróbuj używać kolorów - na początku wydało mi się to bardzo dziecinne, ale... jest skuteczne. Rysując samodzielnie aktywnie musimy wyznaczyć granice. Bardzo pomada w uczeniu się.

3 comments:

  1. Dziękuje pani Agnieszce za zwrócenie uwagi na slajd 38: zamiast bruzdy podpotylicznej powinna być bruzda podciemieniowa.

    ReplyDelete
  2. Na slajdzie 41 zamiast "Płat potyliczny" napisane jest "Płat ciemieniowy". Pozdrawiam ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Istotnie. Co ciekawe nazwa angielska jest poprawna ;) Teraz muszę znaleźć oryginał prezentacji i to poprawić.

      Delete